Łowcy czarownic
Macedonia, Serbia 2018 / aktorski / 96’
Dwójka przyjaciół, nieśmiały Jovan i zadziorna Milica, postanawiają odnaleźć wiedźmę i zdjąć zły urok, rzucony na tatę dziewczynki. Historia nieoczekiwanej przyjaźni między skrajnie różnymi osobowościami. Dziecięcy bohaterowie odkrywają siły drzemiące w zaufaniu i mocy czerpanej ze wsparcia drugiej osoby.
Jovan to chłopiec dotknięty częściowym porażeniem dziecięcym, który w szkole musi znosić szykany kolegów, a resztę dnia spędza na męczącej rehabilitacji. W wolnych chwilach wyobraża sobie, że jest superbohaterem pomagającym ludziom w tarapatach. Pewnego dnia los stawia na jego drodze Milicę, dziewczynę pewną swego, zadziorną, pomysłową i potrafiącą stawić czoło każdej przeciwności. Pomimo początkowej niechęci, między bohaterami tworzy się najpierw nić porozumienia, a później prawdziwa przyjaźń. Razem postanawiają przechytrzyć czarownicę, która rzuciła urok na ojca dziewczyny. Aby tego dokonać oboje będą musieli pokonać własne ograniczenia, zaufać sobie i nauczyć się współdziałać. Ich wspólna misja doprowadzi do niespodziewanego zakończenia. Młody widz, obserwując Milicę i Jovana, będzie mógł sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest prawdziwa przyjaźń oraz uzmysłowić trud życia z niepełnosprawnością.
Nagrody
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Jakie przeszkody do pokonania ma osoba z niepełnosprawnością? Na czym polega prawdziwa przyjaźń? W jaki sposób można zasłużyć na czyjeś zaufanie? Co jest niezbędne do pokonywania barier?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach;
- określa tematykę i problematykę utworu;
- przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
- wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
- wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;
- określa temat i główną myśl tekstu;
- rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka);
- odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;
- uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
- rozróżnia argumenty odnoszące się do faktów i logiki oraz odwołujące się do emocji.