Młode Horyzonty to w zasadzie całe moje życie zawodowe. Rozwój naszego programu edukacyjnego w Stowarzyszeniu można porównać do kolejnych etapów rozwoju i uczenia się człowieka.
Nasz rozkwit następował krok po kroku, organicznie. Edukację Młode Horyzonty realizujemy w Stowarzyszeniu od 2005 roku, kiedy program przybrał nazwę Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Jego korzenie sięgają jednak roku 1990, kiedy swoją działalność edukacyjną pod nazwą Młodzieżowa Akademia Filmowa rozpoczęła Fundacja Sztuki Filmowej. Następnie program edukacyjny kontynuowany był od 1994 roku w nowo powstałej firmie Gutek Film, gdzie do jego rozwoju mocno przyczyniła się Irena Kamińska.
Kiedy zauważyliśmy, że potrafimy świetnie realizować program edukacyjny w warszawskim kinie Muranów, to zapukaliśmy z nim do drzwi innych kin. I tak dość szybko okazało się, że jest wiele instytucji, które bardzo potrzebują takiego projektu. W ciągu kilku lat regularne projekcje pod szyldem Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zaczęło realizować około 80 kin.
W sezonie 2009/2010 zdaliśmy sobie sprawę, że mamy już potencjał, by do programu sprowadzać dużo ciekawsze kino dla młodego widza, niż tylko dostępne w ofercie dystrybucyjnej kinowe hity. Sprowadzając do Polski film, mogliśmy zapewnić mu regularne, jakościowe spotkania z widzami w kilkudziesięciu miejscowościach.
Nie minęło wiele czasu, kiedy uznaliśmy, że mając licencje do filmów, warto wyjść poza format spotkań jedynie ze szkołami i zaczęliśmy szukać kontaktu z widzami rodzinnymi – tak z programu edukacyjnego wyłoniły się najpierw przeglądy „Nie tylko dla dzieci”, a następnie powstał festiwal Kino Dzieci (dzisiaj Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młode Horyzonty).
I tak, krok po kroku, Młode Horyzonty stały się ważną częścią Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, która możliwie najszerzej upowszechnia wartościowe kino dla młodego widza oraz co więcej – wspiera jego produkcję.
O projekcie
Edukacja Młode Horyzonty to kompleksowy, ogólnopolski program edukacji kulturalnej dla szkół i przedszkoli, zgodny z podstawą programową i polityką oświatową.
Edukację filmową realizujemy od ponad 20 lat. Zaczynaliśmy jako Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (NHEF) od kameralnych spotkań w warszawskim kinie Muranów. Z czasem nasze comiesięczne projekcje dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zawitały do blisko pięćdziesięciu miast.
Obecnie projekt realizuje ponad 190 kin i domów kultury w całej Polsce.
Program Edukacji Młode Horyzonty:
prezentuje wartościowe filmy pogrupowane w cykle tematyczne dopasowane do poszczególnych grup wiekowych,
kształtuje artystyczne i kulturowe kompetencje dzieci i młodzieży, pogłębia odbiór filmu i aktywizuje uczniów dzięki poprzedzającym seanse prelekcjom i dyskusjom, a opiekunom pozwala kontynuować pracę w oparciu o film poprzez materiały dydaktyczne (m.in. scenariusze lekcji, analizy psychologiczne, warsztaty i prezentacje multimedialne),
doskonali kompetencje społeczne, wspomaga rozwój kompetencji miękkich (komunikowanie się z innymi, definiowanie potrzeb, współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie), pobudza ciekawość świata i zainteresowania ucznia,
może być realizowany stacjonarnie, online lub hybrydowo.
Udział w projekcie wzbogaci programy wychowawczo-profilaktyczne szkoły, a filmy oglądane w domu z udziałem rodziny ucznia mogą stanowić inspirujący punkt wyjścia do działań wychowawczych zarówno w szkolnej klasie, jak i w domu.
Miejskie Centrum Kultury im. Mariana Szafrańskiego - Dorota Lewandowska
Cenię Edukację Młode Horyzonty, ponieważ to projekt przyjazny dzieciom. Przed każdym filmem odbywa się wprowadzenie do tematu aktywizujące dzieci. Przedszkolaki żywiołowo reagują na pytania zadawane przez prowadzących, te nieśmiałe stopniowo przełamują lęk przed publicznymi wystąpieniami, jak również przed ciemnością i hałasem. Rozmowa z prelegentem rozbudza wyobraźnię, a także ma dużą wartość poznawczą. Doceniam również przemyślany repertuar, są tu bowiem filmy o łagodnej narracji i montażu, dostosowane do poziomu koncentracji, z elementami humoru, ale i oparte na tradycyjnych wartościach. Po seansie nauczyciele otrzymują materiały do dalszej pracy i analizę psychologiczną tematu poruszanego w filmie.
Pani Milena Chlewicka, Przedszkole Akademia Kreatywności w Kielcach
Udział w projekcie Edukacja Młode Horyzonty to bardzo cenne doświadczenia dla moich uczniów. Młody człowiek ogląda filmy, które niekoniecznie sam wybrałby z repertuaru kinowego, a cykl filmowy proponuje zróżnicowane gatunkowo filmy, wykorzystujące różne konwencje. To zdecydowanie doskonały sposób na to, aby kształtować gusta filmowe uczniów. Film to komunikat wizualny, a po projekcji staje się dla mnie i mojego ucznia tekstem. Rozmawiając o nim używamy takich kategorii jak: autor, język, narracja, styl, symbol, metafora, groteska, fantastyka, parodia itd. Jestem nauczycielem języka polskiego i w dydaktyce integruje literaturę i film, dlatego w tym roku wybrałam cykl Maturalne motywy w filmie i w literaturze, co stanowi atrakcyjne uzupełnienie przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.
Pani Jolanta Wróblewska, I Liceum Ogólnokształcące Nr I we Wrocławiu
Dlaczego wybrałam Edukację Młode Horyzonty w kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu? Dzieci świetnie się bawiły, bo każde wyjście ze szkoły to wycieczka i przygoda. Cykl Filmowe podróże przenosił nas w różne miejsca na świecie i różne okoliczności. Każde spotkanie poprzedzało krótkie wprowadzenie w koloryt i zwyczaje kraju, w jakim się znajdziemy. Jednak najbardziej lubię Edukację Młode Horyzonty, ponieważ to program bardzo współczesny, unikający umoralniania, prezentujący filmy trochę „inne” niż te popularne, pięknie wykonane, z oryginalnym zakończeniem, albo niecodziennym wątkiem. Ta różnorodność buduje gust dzieci.
Pani Magdalena Zambrzycka, MDK Fabryczna i SP 113 we Wrocławiu