Nawet myszy idą do nieba
Czechy, Francja, Słowacja, Polska 2021 / animacja / 87’
Czy mysz może mieć większego wroga niż lis? Czmyszka – mała mysz, która pragnie udowodnić swoją odwagę, stawia czoła lisowi – Rudeuszowi. Wskutek niespodziewanego obrotu spraw oboje trafiają do nieba dla zwierząt. Dopiero tam rozpoczną się ich prawdziwe przygody.
Czmyszka – mała myszka, niepoważnie traktowana przez rodzeństwo i przyjaciół, czuje, że powinna wszystkim udowodnić swoją odwagę. Wie, jak to zrobić! Wypowie pojedynek lisowi. Nie spodziewa się jednak, że utarczka z Rudeuszem zakończy się w zupełnie nieoczekiwany sposób. Zwierzęta trafiają do zwierzęcego nieba. Tam razem wyruszają w podróż, podczas której zżywają się ze sobą, zapominając, że na ziemi myszy i lisy są zwykle zaciekłymi wrogami. Nawet myszy idą do nieba to adaptacja powieści czeskiej pisarki – Ivy Procházkovej – pod tym samym tytułem. Animacja lalkowa, w której zadbano o każdy detal, powstawała przy współpracy polskich lalkarzy i animatorów.
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Historia i geografia państwa czeskiego. O języku i kulturze czeskiej. Co króluje w kuchni czeskiej? Co to są stereotypy? Do czego potrzebne są nam nadzieja i wytrwałość w działaniu?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
Edukacja polonistyczna
Uczeń:
- słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
- Osiągnięcia w zakresie mówienia.
- wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
- formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych, wypowiedzi ustnych nauczyciela, uczniów lub innych osób z otoczenia;
- wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym.
Edukacja społeczna
Uczeń:
- ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
- szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.
Edukacja plastyczna
1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń.
Uczeń:
- wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, na fotografiach: cechy charakterystyczne i indywidualne ludzi w zależności od wieku, płci, typu budowy; cechy charakterystyczne zwierząt, różnice w budowie, kształcie, ubarwieniu, sposobach poruszania się.