Zestaw: Obcokrajowcy w Polsce
Polska 2014-2017 / aktorski / 104’
Zestaw filmów Obcokrajowcy w Polsce skupia się na historiach przedstawicieli mniejszości narodowych zamieszkujących w naszym kraju. Wietnamczycy i Ukraińcy od kilkunastu lat funkcjonują w polskiej rzeczywistości społecznej i gospodarczej, asymilując się z między innymi z przyczyn ekonomicznych.
„60 kilo niczego”. Zimny poranek w odkrywkowej kopalni kruszców. Krzysztof zaczyna pierwszy dzień pracy na stanowisku kierownika. Żeby przetrwać w środowisku pracowników fizycznych, do którego wyraźnie nie pasuje, zamierza trzymać dyscyplinę twardą ręką. Nieoczekiwany wypadek, którego ofiarą staje się jeden z robotników, wystawi zasady moralne Krzysztofa na ostateczną próbę.
„Obcy na mojej kanapie”. Obraz współczesnej Warszawy z perspektywy couchsurferów. Miejsce spotkań ludzi z różnych stron świata, w różnym wieku i z różnymi historiami życiowymi. Łączy ich poczucie zagubienia, a także dojmująca potrzeba ucieczki od samotności. Couchsurfing staje się płaszczyzną porozumienia dla zupełnie odmiennych światów.
„Mały palec”. Leszek, Tomek i Seweryn to drobni złodzieje. Pewnego dnia kradną luksusowego mercedesa, a następnie sprzedają go paserowi. Udany skok warto uczcić, udają się więc wraz z dziewczyną Tomka, Patrycją, do pobliskiego wietnamskiego baru. Czują się pewni siebie, pokrzykują, obrażają obsługę. Tej nocy nic ich nie powstrzyma. Nie doceniają jednak możliwości właściciela baru – niepozornego pana Ho. Zamiast hulanki czeka ich długa i bolesna noc.
W skład zestawu wchodzą następujące filmy:
„60 kilo niczego” / Polska 2017 / 27’
„Obcy na mojej kanapie” / Polska 2017 / 53’
„Mały palec” / Polska 2014 / 23’
Nagrody
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Jak obcokrajowcy widzą nasz kraj? Jakie mniejszości narodowe mieszkają w Polsce? Co to jest emigracja zarobkowa? Czym jest poczucie obcości w nieswoim kraju? Jakie różnice kulturowe i religijne mogą wpływać na funkcjonowanie w obcym kraju?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI:
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.