Zestaw filmów krótkich: Kino nieme
Polska, Francja 1895 / aktorski / 54’
Współcześnie, po ponad stu latach istnienia kina, seanse filmowe są bardzo popularne. Jak wyglądały pierwsze projekcje? Jakie były reakcje widzów na pierwsze filmy?
Zestaw pierwszych niemych filmów uświadomi uczniom, jak wyglądało kino u swoich początków. Młodzi odbiorcy dowiedzą się, jak wyglądały pierwsze pokazy i kim był taper. Widzowie będą mieli okazję uświadomić sobie, że od chwili wynalezienia kinematografu do momentu, gdy filmy zaczęły opowiadać rozbudowane historie, musiało upłynąć wiele czasu.
W skład zestawu wchodzą następujące filmy:
„Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” / Francja 1896 /
„Niagara” / USA 1912 /
„Podróż do krainy niemożliwości” / Francja 1904 /
„Karmienie dziecka” / Francja 1895 /
„Młody Sherlock Holmes” / USA 1924 /
„Polewacz polany” / Francja 1895 /
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Jakie są okoliczności wynalezienia kinematografu i wyświetlenia pierwszego pokazu filmowego? Które filmy i nazwiska twórców należy uznać za początki kinematografii? Co to jest kino nieme?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
- wyodrębnia elementy składające się na spektakl teatralny (gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty, muzyka);
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka);
- wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego);
- świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne
- rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikacji (np. gest, mimika, postawa ciała).
HISTORIA
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;
- wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.