Świat i my — Szkoły ponadpodstawowe

Rytmy Casablanki

reż. N. Ayouch
Maroko, Francja 2021 / aktorski / 101’

To wzruszająca, pełna empatii opowieść o nadziejach młodości, szukaniu własnej drogi oraz rodzinnych sekretach. Film Nabila Ayoucha wykorzystuje siłę muzyki, by opowiedzieć o problemach, z jakimi borykają się młodzi ludzie w Casablance. Konfrontuje tradycję z rzeczywistością cyfrową, która całkowicie zmieniła sposoby komunikacji. Mimo wyraźnie nakreślonego społecznego tła i politycznego przesłania Rytmy Casablanki zarażają optymizmem i pozytywną energią.

Film dla wielbicieli hip-hopu i dla tych, którzy nie są jego fanami. Anas to były raper, który podejmuje się pracy w domu kultury w robotniczej dzielnicy największego miasta Maroka – Casablanki. Prowadzone przez niego zajęcia z hip-hopu mają ośmielić jego młodych podopiecznych, by odważniej mówili o swoich problemach. Hip-hop powstał po to, by wyrazić niezadowolenie i oddać głos tym, którzy są go pozbawieni, tłumaczy uczniom podczas pierwszej lekcji. I zachęca do tego, by zaczęli pisać o swoich doświadczeniach. Z tekstów stopniowo wyłania się obraz codziennego życia nastolatków, które ograniczane jest przez konserwatywną tradycję, religię czy ortodoksyjny model wychowania. Kierowani przez swojego nauczyciela młodzi bohaterowie zaczynają tworzyć wspierającą się społeczność. Z czasem różnice między nimi przestają mieć jakiekolwiek znaczenie.

Wątki z prelekcji

Młodość i bunt

W jaki sposób zmieniający się świat wpływa na postrzeganie młodości? Dlaczego ludziom młodym przypisuje się postawę buntu? Czemu swoją popularność zawdzięcza hip-hop? Co to jest arteterapia i w jaki sposób pomaga wyrazić samego siebie? Jak wygląda wolność twórcza i działalność artystyczna w krajach islamskich?

Powiązanie z podstawą programową

Uczeń:

• poznaje metody krytycznego odbioru, analizy i interpretacji tekstu kultury;
• rozwija kompetencje związane z inteligencją społeczną i emocjonalną;
• poznaje ważne zagadnienia z zakresu politologii, socjologii i kulturoznawstwa;
• rozwija wrażliwość społeczną, moralną i estetyczną;
• konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów;
• kształtuje postawy tolerancji wobec różnych kultur i religii;
• doskonali umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji oraz udziału w dyskusji.

Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter