Młody Ahmed
Belgia, Francja 2019 / aktorski / 84’
Kilkunastoletni Ahmed myśli, że religia i wynikające z niej zasady są tym, co powinno być najważniejsze w codziennym życiu wszystkich wiernych. Okazuje się, że wielu jest tych, którzy sądzą inaczej…
Tytułowy Ahmed pochodzi z muzułmańskiej, ale zlaicyzowanej rodziny belgijskiej. Ulega wpływowi ortodoksyjnego imama i wydaje mu się, że większość ludzi z jego społeczności zatraciła prawdziwą wiarę oraz związane z nią wartości, czego on nie akceptuje, więc postanawia to zmienić. Poznajemy jego fascynacje, decyzje, działania; obserwujemy, jak przekracza granice, próbuje wpływać na innych, jednak skutki i konsekwencje bywają odmienne od tych zamierzonych. Chociaż oglądamy świat jego oczami, to mamy również okazję skonfrontować jego postawę z tym, co sądzą i robią ludzie wokół niego. Film stawia wiele pytań i nie udziela na nie prostych odpowiedzi.
Nagrody
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Jak funkcjonowały społeczności islamskie na świecie – w przeszłości i obecnie? W jaki sposób religia może wpływać na świat wartości, kulturę, obyczajowość; budowanie wspólnoty i tworzenie tożsamości? Jakie zagrożenia związane z różnymi aspektami nietolerancji pojawiają się we współczesnym świecie?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI:
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:
- wyjaśnianie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony.