Film na maturze — Szkoły ponadpodstawowe

Ida

reż. Ł. Pawlikowski
Polska 2013 / aktorski / 82’

Lata 60. w Polsce. Anna jest nowicjuszką, sierotą wychowywaną w zakonie. Przed złożeniem ślubów matka przełożona stawia warunek: Anna musi odwiedzić swoją ciotkę Wandę, jedyną żyjącą krewną. Film z wielkim wyczuciem łączy intymną historię młodej kobiety z historycznym i społecznym tłem.

Ida podejmuje temat Holocaustu. To opowieści o nowicjuszce Annie, która przed złożeniem ślubów wieczystych odwiedza swoją ciotkę panią prokurator ‒ Wandę Gruz. To spotkanie staje się punktem zwrotnym w ich życiu. Anna dowiaduje się, że jest żydowskim dzieckiem, jej prawdziwe nazwisko to Ida Lebenstein. Obie wyruszają w podróż, która ma im pomóc odkryć prawdę na temat tragicznej historii ich rodziny oraz własnej tożsamości. Dla każdej z bohaterek ta podróż ma inny wymiar. Dla Anny/Idy jest próbą zrozumienia skrywanych pragnień, dla Wandy natomiast, ta retrospektywna wędrówka stanowi pretekst do podsumowania życiowych doświadczeń. Obie łączy żydowskie pochodzenie i dramatyczna historia rodzinna.

Nagrody

2015
Oscary
Najlepszy film nieanglojęzyczny
2015
BAFTA
Najlepszy film nieanglojęzyczny
2013
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Złoty Lew: Nagroda Polskiej Federacji DKF-ów - Don Kichot, Nagroda Specjalna w kategorii Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Specjalna w kategorii Nagroda Specjalna APART/Albert Riele, Nagroda Specjalna w kategorii Wschodząca gwiazda Elle, Nagroda Indywidualna w kategorii Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca, Nagroda Indywidualna w kategorii Najlepsze zdjęcia, Nagroda Indywidualna w kategorii Najlepsza scenografia, Najlepszy film, Najlepszy producent
2014
Europejska Nagroda Filmowa
Najlepszy europejski film roku, Najlepszy europejski reżyser roku, Nagroda publiczności im. Carlo Di Palmy dla europejskiego operatora roku, Nagroda publiczności - najlepszy film europejski, Najlepszy europejski scenarzysta roku
2014
Goya
Najlepszy film europejski
2013
Camerimage
Złota Żaba w kategorii Najlepszy operator

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Warsztat badawczy widza

W jaki sposób twórcom udało się zachować ascetyzm formy? Jaką rolę w filmie „Ida” pełnią plenery i rekwizyty? Jakie plany filmowe wykorzystano? Jakie wyróżniamy rodzaje filmowej narracji? W jaki sposób snuta jest narracja w „Idzie”? Jaką funkcję pełni muzyka w filmie? Jaki cel chcieli osiągnąć twórcy, wykorzystując charakterystyczny rozmiar kadru?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot; państwowej, narodowej, społecznej.

Uczeń:

  • dostrzega obecne w tekstach kultury uniwersalne wartości i normy społeczne, a także konflikty wartości (np. równość, wolność, sprawiedliwość, miłosierdzie) oraz rozumie źródła tych konfliktów;
  • analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
  • rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter