Świat i my
Cykl „Świat i my” skierowany jest do uczniów wszystkich roczników szkół ponadpodstawowych, z sugestią wyłączenia uczniów klas pierwszych (podejmowane tematy wymagają dojrzałości emocjonalnej i społecznej ucznia). Filmy zawarte w cyklu stanowią punkt wyjścia do rozmów na temat: swojskości i obcości w kulturze, budowania wspólnoty i akceptowania odmienności etnicznej czy kulturowej, a także asymilacji i poszanowaniu prawa do poszukiwania miejsca do godnego życia.
Wzbogacają one realizację treści programowych na zajęciach przedmiotowych z wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego czy historii, zwracają uwagę uczniów na poglądy i zachowania ksenofobiczne, często mające podłoże narodowo-etniczne czy religijne, a co za tym idzie, kształtują postawy tolerancji i akceptacji oraz pozwalają widzom zrozumieć, że inni (reprezentujący różne kultury i wyznania) też mają prawo żyć i funkcjonować w kraju, który nie jest ich krajem urodzenia.
UWAGA: na kwiecień zostały przydzielone 2 filmy: "Chłopiec i czapla" oraz "Pies i robot". Kina i domy kultury, które mogą grać filmy z DCP będą miały w swojej ofercie film "Chłopiec i czapla", natomiast pozostałe "Psa i robota". O tym, który film w cyklu będzie grany, prosimy dowiadywać się bezpośrednio w wybranej przez Państwa placówce.
Dzięki cyklowi „Świat i my” uczeń:
- poznaje metody krytycznego odbioru, analizy i interpretacji tekstu kultury;
- rozwija kompetencje związane z inteligencją społeczną i emocjonalną;
- poznaje ważne zagadnienia z zakresu politologii, socjologii i kulturoznawstwa;
- rozwija wrażliwość społeczną, moralną i estetyczną;
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów;
- kształtuje postawy tolerancji wobec różnych kultur i religii;
- doskonali umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji oraz udziału w dyskusji.
Dostępne materiały dydaktyczne:
- prelekcja z prezentacją
- scenariusz lekcji