Nowe Horyzonty kina — Szkoły ponadpodstawowe

Niepamięć

reż. Ch. Nikou
Grecja, Polska, Słowenia 2020 / aktorski / 90’

Fabularny debiut młodego greckiego reżysera, opowiadający o dziwnej epidemii i wchodzący do kin w czasie światowej pandemii, to międzynarodowa koprodukcja filmowa powstała przy współudziale polskich partnerów.

Współczesna i jednocześnie umieszczona poza czasem opowieść, która przenosi nas do Aten, gdzie panuje epidemia amnezji. Główny bohater, Aris, ma numer 14842 w szpitalnym oddziale dla osób z zaburzeniami pamięci. Pewnego dnia wyszedł z domu, wsiadł do autobusu i na pętli nie wiedział już, kim jest, gdzie mieszka, co przeżył. Takim jak on daje się szansę – mogą stworzyć sobie nową tożsamość i nowe wspomnienia. Pokazywana na festiwalu w Wenecji Niepamięć łączy w sobie absurdalny humor rodem z filmów Yorgosa Lanthimosa (Zabicie świętego jelenia, Faworyta) i melancholię znaną z dzieł Charliego Kaufmana (Być jak John Malkovich, Anomalisa), a gdzieś w tle pobrzmiewa głos z orwellowskiego Wielkiego Brata.

Nagrody

2020
FF Chicago
nagroda za najlepszy scenariusz
2020
FF Denver
nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego
2020
FF Les Arcs European
Nagroda Młodego Jury
2020
IFF Ljubljana
najlepszy film
2020
FF 2020 Thessaloniki
najlepszy aktor (Aris Servetalis)

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Antyutopia w kinie

Czym charakteryzują się narracje filmów o antyutopii? Jakie są przyczyny popularności motywu antyutopii we współczesnym kinie? Czym charakteryzuje się tzw. grecka Nowa Fala w kinie?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

I Kształcenie literackie i kulturowe.

  • Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
  • Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
  • Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
  • Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
  • Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).

III Tworzenie wypowiedzi.

  • Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
  • Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter