Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię (Wyspa niedźwiedzi)
Francja 2018 / animacja / 80’
Niedźwiedzie wyruszają z gór do miasta na poszukiwania zaginionego syna ich władcy. Ludzie szykują się do walki z groźnymi, w ich mniemaniu, bestiami. Czy te dwa światy da się ze sobą pogodzić?
Wędrowny opowiadacz i jego mała asystentka spotykają w jaskini starego niedźwiedzia. Opowiadają mu historię słynnej inwazji jego braci na Sycylię. A było to tak: stado niedźwiedzi, pod przywództwem swojego króla, wyrusza na poszukiwanie jego porwanego przez ludzi syna. Na tę wieść władca miasta, do którego zmierzają zwierzęta, szykuje się do wielkiej bitwy. Między jedną a drugą stroną konfliktu staje czarodziej, któremu pozostały do wykorzystania już tylko dwa zaklęcia. Czy uda się odnaleźć zaginionego niedźwiadka i pogodzić świat ludzi ze światem zwierząt? Czy zwierzęta okażą się szlachetniejsze od ludzi?
Nagrody
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Geografia Włoch. Kilka słów o Sycylii. Kultura i sztuka starożytnego Rzymu. Dlaczego wszyscy kochają kuchnię włoską? Język włoski.
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
1. W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- umiejętność rozumienia odczuć zwierząt (…)
2. W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości;
- umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
- potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech.
Edukacja przyrodnicza
1. Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego.
Uczeń:
- chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie.
2. Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku.
Uczeń:
- dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
3. Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej.
Uczeń:
- określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe.
4. W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.