Dziewczyńskie historie
Polska 2023 / dokument / 60’
To opowieść o dojrzewaniu dwóch nastolatek – 11-letniej Jagody i 13-letniej Zuzi. Obserwujemy, jak dziewczyny dorastają, jak przezywają swoje wzloty i upadki.
Jagoda i Zuzia to koleżanki z osiedla. Spotykają się na skwerku. Czasem idą na lody albo plac zabaw. I zawsze mają dużo do obgadania. Bycie dziewczynką to szczególne doświadczenie, a one właśnie wkraczają w okres dojrzewania. Biologia, hormony, pryszcze, pierwszy bunt, pierwsza miłość. Szkolne absurdy, niechciane zasady, dylematy do rozstrzygnięcia. Jagoda i Zuzia są świetnymi komentatorkami: przekorne, ironiczne, niezależne, wystraszone. Z wielkim apetytem na życie! Wprowadzają nas w dziewczyński świat, a każdy chłopak, który obejrzy film, będzie mógł wreszcie go poznać.
Wątki z prelekcji
Co kryje się pod słowem dojrzewanie? Co to jest dojrzewanie emocjonalne? Co określamy dojrzewaniem fizycznym? Jak rozumieć pojęcie dojrzewanie społeczne? Jakie znaczenie w dojrzewaniu odgrywa grupa rówieśnicza? Co określamy mianem konfliktów rówieśniczych? Jak zachować niezależność i poczucie własnej indywidualności w grupie?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra i piękna;
- szanuje innych ludzi;
- rozumie przemiany okresu dojrzewania;
- dostrzega uniwersalne wartości i wiąże je z postawami społecznymi;
- staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej;
- kształtuje i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego;
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia;
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów;
- interpretując film, wykorzystuje konteksty społeczne oraz znajduje nawiązania do wątkow kulturowych i literackich.