Wiosną 1945 roku 11-letni Felix razem ze swoją mamą Anną uciekają ze zbombardowanego domu w Monachium na bawarską wieś. Tam chłopiec poznaje nowych kolegów, z którymi pod wpływem nazisty, dawnego sąsiada Anny, zaczyna się fascynować ideologią nazistowską. Pewnego dnia chłopcy dokonują niezwykłego odkrycia…
Film powstał na podstawie wspomnień z dzieciństwa scenarzysty filmu – Josefa Einwangera. Opowiada o trudnych dylematach etycznych dwojga głównych bohaterów: Anny, której mąż Bernd walczy na froncie, i jej nastoletniego syna, pragnącego w nowym środowisku zyskać akceptację rówieśników. Chłopiec chce za wszelką cenę przynależeć do grupy, z czasem zaczyna się fascynować niemieckim nazizmem. Robi to wbrew matce, która wini panującą ideologię za los całej rodziny. Pewnego dnia dzieci znajdują ukrywającego się w wiosce niemieckiego dezertera i postanawiają wydać go w ręce zdeklarowanego nazisty Feika. Okazuje się, że ojciec chłopca jednak nie zginął na wojnie…
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Co to znaczy „manipulować ludźmi”? Co to jest propaganda? Przed czym współczesnych ludzi przestrzegają dzieje ideologii faszystowskiej? Czy warto poświęcić swoje ideały i wartości, żeby zaimponować grupie rówieśniczej?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
I. Kształcenie literackie i kulturowe:
Uczeń:
- opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
- wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
- określa tematykę oraz problematykę utworu;
- określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;
- przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
- wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
- wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
II. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
- rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
- odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.
III. Tworzenie wypowiedzi:
1. Elementy retoryki.
Uczeń:
- uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens.