Kino współczesne — SP 4-6

Drogi Panie Dyktatorze

reż. Ch. Lerch
Niemcy 2020 / aktorski / 94’

Wiosną 1945 roku 11-letni Felix razem ze swoją mamą Anną uciekają ze zbombardowanego domu w Monachium na bawarską wieś. Tam chłopiec poznaje nowych kolegów, z którymi pod wpływem nazisty, dawnego sąsiada Anny, zaczyna się fascynować ideologią nazistowską. Pewnego dnia chłopcy dokonują niezwykłego odkrycia…

Film powstał na podstawie wspomnień z dzieciństwa scenarzysty filmu – Josefa Einwangera. Opowiada o trudnych dylematach etycznych dwojga głównych bohaterów: Anny, której mąż Bernd walczy na froncie, i jej nastoletniego syna, pragnącego w nowym środowisku zyskać akceptację rówieśników. Chłopiec chce za wszelką cenę przynależeć do grupy, z czasem zaczyna się fascynować niemieckim nazizmem. Robi to wbrew matce, która wini panującą ideologię za los całej rodziny. Pewnego dnia dzieci znajdują ukrywającego się w wiosce niemieckiego dezertera i postanawiają wydać go w ręce zdeklarowanego nazisty Feika. Okazuje się, że ojciec chłopca jednak nie zginął na wojnie…

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Manipulacja i propaganda

Co to znaczy „manipulować ludźmi”? Co to jest propaganda? Przed czym współczesnych ludzi przestrzegają dzieje ideologii faszystowskiej? Czy warto poświęcić swoje ideały i wartości, żeby zaimponować grupie rówieśniczej?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

I. Kształcenie literackie i kulturowe:

Uczeń:

  • opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
  • wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
  • określa tematykę oraz problematykę utworu;
  • określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;
  • przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
  • wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
  • wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.

II. Odbiór tekstów kultury.

Uczeń:

  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.

III. Tworzenie wypowiedzi:

1. Elementy retoryki.

Uczeń:

  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter