Maturalne motywy w filmie i w literaturze
     — Szkoły ponadpodstawowe
Chłopi
  reż. D. Kobiela 
Polska 2023 / animacja / 116’
  
        
      Polska 2023 / animacja / 116’
Najnowsza adaptacja powieści Władysława Stanisława Reymonta zrealizowana w technice animacji malarskiej. Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny.
W sercu fabuły Chłopów znajdą się kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem.
Wątki z prelekcji
Motyw natury
Jaki obraz natury kreuje Władysław St. Reymont w „Chłopach”? W jaki sposób zastosowane przez twórców animowanego filmu „Chłopi” środki wyrazu wpłynęły na sposób ukazania natury? Jak funkcjonuje motyw natury w różnych epokach literackich?
Pojęcia kluczowe
motyw natury, relacja człowiek – przyroda, adaptacja filmowa, film animowany
        Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki (filmu);
 - porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
 - doskonali umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury;
 - doskonali umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
 - doskonali umiejętność rozumienia pojęcia motywu literackiego i toposu, rozpoznawania podstawowych motywów i toposów oraz dostrzegania żywotności motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich, określania ich roli w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
 - ćwiczy formułowanie tez i argumentów w wypowiedzi ustnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
 - kształtuje dojrzałość intelektualną, emocjonalną i moralną uczniów;
 - kształtuje hierarchię wartości, tożsamość osobową, narodową i kulturową.
 
Projekcje w miastach
									Aleksandrów Kujawski,
									Aleksandrów Łódzki,
									Bielsko-Biała,
									Braniewo,
									Bystrzyca Kłodzka,
									Cieplewo,
									Dobre Miasto,
									Duszniki-Zdrój,
									Góra Kalwaria,
									Gostynin (mazowieckie),
									Istebna,
									Jarocin,
									Jelenia Góra,
									Jordanów (małopolskie),
									Kartuzy,
									Katowice - Kino Światowid,
									Koluszki,
									Kraków - Kino Pod Baranami,
									Krotoszyn,
									Kutno,
									Łańcut - Filia MDK Łańcut Podzwierzyniec,
									Łańcut - Miejski Dom Kultury,
									Libiąż,
									Łódź - Kino Charlie,
									Łódź – Miejska Strefa Kultury w Łodzi,
									Łomża,
									Łowicz,
									Lubartów,
									Myślenice,
									Nieporęt,
									Nowy Dwór Mazowiecki,
									Oleśnica,
									Opole - Kino Studio (szkoły ponadpodstawowe),
									Oświęcim,
									Poznań,
									Pruszków,
									Siedlce,
									Sieradz,
									Sławno,
									Sochaczew,
									Szczecin - Kino Pionier 1907,
									Szczecin – Miejski Ośrodek Kultury,
									Trzebnica,
									Warszawa - Kinoteka,
									Warszawa - Muranów,
									Warszawa - Żoliborz,
									Węgorzewo,
									Wieliczka,
									Wodzisław Śląski,
									Wołomin,
									Wrocław,
									Zamość,
									Zduńska Wola,
									Żuromin
							
					