Nowe Horyzonty kina — Szkoły ponadpodstawowe

Ága

reż. M. Lazarov
Francja / Niemcy / Bułgaria 2018 / aktorski / 96’

Ága, jeden z najbardziej niezwykłych filmów Berlinale 2018, to pełna czułości oda do ginącego świata, powstała na przekór rzeczywistości, w której tylko dystans i emocjonalny chłód gwarantują przetrwanie.

Intymny, ale skrywający potężny ładunek emocji film jest opowieścią o losach  Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami, pod stertą futer, starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági - córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny?

Nagrody

2018
Valladolid IFF
Najlepszy nowy reżyser
2018
FF w Sarajewie
najlepszy film
2018
Malatya IFF
Specjalna Nagroda Jury
2018
MFF w Ljubljanie
Nagroda Publiczności
2018
Golden Rose Bulgarian Feature FF
najlepszy film, reżyser, zdjęcia, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Krytyków
2018
MFF w Kairze
najlepszy film
2018
Chukotka International Arctic FF
najlepszy film, Specjalna Nagroda Jury

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Natura i ekologia w kinie

W jaki sposób współczesny dyskurs o ekologii wpłynął na współczesne kino? Jaką rolę może pełnić natura w narracji filmowej? Co to jest slow cinema? Co to jest psychizacja krajobrazu?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • kształcenie literackie i kulturowe;
  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
  • budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
  • wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter