Oliver podczas eskapady z Tiril spada z roweru. Przez ten niefortunny wypadek dzieciaki zauważają coś dziwnego: wykopane tajemnicze doły i mężczyznę w czarnym ubraniu. Dzieje się coś dziwnego, ale czy para detektywów rozwiąże kolejną zagadkę? Kto powinien zapłacić za nowe koło rowerowe? Kto zrobił dziury i dlaczego?
Tiril i Oliver wraz ze swoim psem, basetem Ocho podejmują śledztwo w sprawie tożsamości sprawcy nocnych wykopów. Próba rozwikłania zagadki prowadzi ich do opustoszałego Rønneberget i nocnego spotkania z Człowiekiem w Czerni. Sprawa przybiera niespodziewany obrót, gdy znajdują tajemniczą mapę. Aby rozwiązać zagadkę, muszą myśleć niesztampowo, działać jak Sherlock Holmes, korzystać z licznych sztuczek i nowoczesnych technologii, analizując zarówno różne fakty z przeszłości, jak i teraźniejszości.
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Co to jest tajemnica? Kto jest tajemniczy? Co ludzie najczęściej ukrywają? Co może być drogocenne? Kto może nam pomóc w rozwikłaniu skomplikowanych zagadek?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
Uczeń:
Edukacja polonistyczna
- formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
- wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę;
- układa opowiadania twórcze, np. dalsze losy bohatera;
- stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
- wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
Edukacja matematyczna
- określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni; określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób; określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu (także przedstawionej na fotografii czy obrazku).
Edukacja społeczna
- ocenia swoje postępowanie i innych osób;
- wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.
Edukacja przyrodnicza
- czyta proste plany, wskazuje kierunki główne na mapie, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map, z których korzysta.
Edukacja plastyczna
- rysuje ołówkiem, piórem, węglem, mazakiem.