Kapitan Morten i Królowa Pająków
Estonia, Irlandia, Wielka Brytania 2018 / animacja / 75’
Dziesięcioletni Morten pragnie być marynarzem, tak jak jego tata. Niespodziewanie zostaje obsypany tajemniczym proszkiem, kurczy się do rozmiaru owada i staje się kapitanem swojej łodzi.
Morten to półsierota, jego mama nie żyje, a taty nigdy nie ma w domu, ponieważ jest kapitanem statku „Salamandra”. Pojawia się od czasu do czasu w domu chłopca i nie zważa na problemy syna, nie podziela jego pasji, żyje własnym życiem. Chłopiec żyje w osamotnieniu w nadmorskim miasteczku z ciotką Anną, właścicielką kawiarni „Motyle”. Morten uwielbia chwile, gdy może marzyć, że jest kapitanem statku jak jego ojciec. Każdą wolną chwilę poświęca na budowę statku – zabawki. Ucieka często do świata fantazji, w którym zamieszkują owady, niezwykle podobne do osób, które są wokół niego. Owady umieszcza na pokładzie swojej zabawki. Pewnego dnia, w wyniku przypadku, jego marzenia nabierają realnych kształtów i Marten zostaje kapitanem. Zostaje zmniejszony do rozmiaru członków załogi-owadów i staje na czele swojego małego statku. Musi uratować statek i wrócić do prawdziwego świata. Czy to mu się uda? Czy on i jego ojciec będą razem?
Nagrody
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Co to jest wyobraźnia? Co to znaczy, że ktoś jest kreatywny lub „buja w obłokach”? Kto ucieka do świata fantazji i dlaczego?
Pojęcia kluczowe
Powiązanie z podstawą programową
Uczeń:
Edukacja polonistyczna
- dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy;
- formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
- odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
- łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
Edukacja matematyczna
- wykorzystuje gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.;
- wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, działań twórczych i eksploracji świata.
Edukacja społeczna
- wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.
Edukacja przyrodnicza
- przedstawia charakterystykę wybranych zajęć i zawodów.
Edukacja techniczna
- wykonuje przedmioty użytkowe.